WijkInContact verleent zorg, Adzaco ontzorgt hen
Zorgorganisatie WijkInContact begeleidt mensen in onze gemeente die, voor enkele maanden of langere tijd, extra steun kunnen gebruiken. Jong en oud kan bij ons zichzelf zijn; het eigen verhaal is leidend voor de helpende hand die geboden wordt, is het uitgangspunt van hun werkwijze. Adzaco zette de administratie op, zodat de medewerkers van WijkInContact zich volledig kunnen richten op de behoeften van hun cliënten.
Welzijn voor iedereen
WijkInContact komt voort uit het Wijkse thuiszorgbedrijf De Rode Loper. Oprichter Henk van Ravenhorst breidde de onderneming de afgelopen jaren uit met jeugdzorg, buitenschoolse opvang voor kwetsbare jongeren, dagbesteding voor dementerenden, huishoudelijke hulp, groenvoorziening, werkondersteuning en participatie in Schoon Wijk.
‘We hebben momenteel zo’n 400 cliënten,’ vertelt Marlous Dijk, directeur per 1 januari. ‘Dit zijn mensen die zelfstandig thuis wonen, maar voor wie het meedraaien in de maatschappij niet altijd vanzelf gaat. Het betreft inwoners van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede die steun kunnen gebruiken, om welke reden dan ook. Ze komen via Stichting Binding bij ons. De begeleiding die wij leveren is altijd maatwerk. Het gaat erom dat iedere cliënt lekker in z’n vel zit. Dat kinderen zich op hun plek voelen, kansen voor de toekomst zien. Dat het zelfvertrouwen van volwassenen met een beperking groeit. In Cothen is er de ‘huiskamer’ in Hoeve De Waarden, een veilige, gezellige omgeving voor dementerende ouderen. Ook hun mantelzorgers zijn met deze dagbesteding geholpen.’
Platte organisatie, boekhouding buiten de deur
Alle 80 medewerkers van WijkInContact komen zelf uit de gemeente. ‘We hebben de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt,’ vervolgt Marlous. ‘Met jeugdzorg zijn we in 2015 gestart, nu hebben we 13 pedagogisch professionals. We zijn qua grootte op een niveau dat bij ons past. Want voorop staat dat we een platte organisatie willen blijven, zodat onze cliënten altijd rechtstreeks contact met hun begeleider kunnen hebben. Qua overhead zijn er twee planners en ik ben er, that’s it.’
Dat betekent dat WijkInContact voor de bedrijfsvoering op een aantal punten externe expertise inschakelt. Marlous: ‘De administratie is daar een sprekend voorbeeld van. We hadden wel een soort systeem, maar de noodzaak om een goede boekhouder te hebben werd steeds groter. Zo kwamen we anderhalf jaar geleden bij Adzaco. Linda heeft echt alles voor ons opgezet.’
‘Goud waard’
Dat was een behoorlijke klus, volgens Marlous. ‘Linda is gewoon begonnen: wat is er? Dit is absoluut de kracht van Adzaco: ze hebben snel in beeld hoe het ervoor staat, begrijpen wat er moet gebeuren en doen dat ook. We zijn samen gaan zitten en alles is ingericht zoals wij wilden. Ontzettend fijn.’
Nu spreken Marlous en Linda elkaar eens per maand. ‘Soms duurt zo’n gesprek een uur, soms zijn we in 10 minuten klaar. Dit is voor mij als ondernemer een heel prettige manier om goed vinger aan de pols te houden. Het loopt allemaal: de financiële boekhouding, facturen inboeken en betalingen klaarzetten voor de bank. De jaarcontrole en fiscale aangifte. Alles wat bijgehouden moet worden wordt keurig bijgehouden, op de juiste kostenplaats ook nog. Ik heb er geen werk aan, en wel met een druk op de knop een helder overzicht.’
Marlous is zeer te spreken over de rolverdeling. ‘Wij zijn een zorgbedrijf, onze kracht is vooral zorg verlenen. We willen ons zo min mogelijk bezighouden met geregel. Adzaco draagt daar fantastisch aan bij door de administratieve last te verkleinen. Dat een factuur maar een keer door je handen gaat bijvoorbeeld, in plaats van drie keer. Dat ik er zeker van kan zijn dat de maandelijkse verloning helemaal klopt. Linda is bovendien heel benaderbaar en ze weet heel goed waar ze het over heeft. Ze verblikt of verbloost niet maar regelt het. Dat is echt goud waard!’
Reactie schrijven